Overheden stimuleren met kortingen en belastingvoordelen, stedelijke besturen nemen maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren en ook de auto-industrie investeert flink om binnen enkele jaren klaar te zijn om aan de (niet te stuiten) vraag naar elektrisch rijden te voldoen. Elektrisch rijden is de toekomst, of beter, zodra deze binnen het budget past, een verstandige keuze.
Voor velen is een auto met elektrische aandrijving nog steeds een te grote investering. Echter, de tweedehands markt groeit gestaag, en nu al wordt duidelijk dat de restwaarde hoog is. Een eye-opener voor wie overweegt een brandstofwagen te kopen: de vraag naar benzine- en dieselvoertuigen zal binnen vijf jaar flink afnemen aangezien milieuzones de bewegingsvrijheid van deze CO2-belastende auto’s beperken.
Een nieuwe kans voor de elektromonteur
Nieuwe bedrijven die zich specialiseren op de installatie van laadstations rijzen als paddenstoelen de grond uit. Ook bestaande bedrijven zien het als een kans en onderzoeken deze nieuwe sector. Dit is natuurlijk een enorme groeimarkt, en in totaal wordt er binnen vijf jaar een nog grotere omzet verwacht dan momenteel in zonnepanelen wordt gedaan.
De markt voor laadstations wordt tegelijkertijd ook overspoeld met nieuwe merken, producten en technische oplossingen die specifiek bij de installatie van laadstations komen kijken. Met name voor particuliere woningen wordt de vraag naar slimme technologie steeds groter. Kleine huisaansluitingen worden steeds zwaarder belast door bijvoorbeeld warmtepompen, airconditioning en laadapparatuur.
Loadbalancing technologie
De keuze voor goede laadapparatuur wordt de consument moeilijk gemaakt, en de installateur dient goede voorlichting te geven om klaar te zijn voor de toekomst. En die toekomst is vooral slim laden, want als iedereen elektrisch gaat rijden, kan het stroomnet dat helemaal niet aan.
Er wordt volop geïnvesteerd om het net te verzwaren waar nodig, maar door gebruik te maken van slimmere technieken is dat vaak niet nodig. Loadbalancing technologie is voor de kleinere huisinstallaties dan ook zeer belangrijk. Hiermee wordt het huisverbruik gemonitord en indien nodig zal het laden van het voertuig hierop worden aangepast om de hoofdzekering veilig te houden.
myenergi zappi
Een voorbeeld van een laadstation dat deze techniek toepast zonder dat de consument verplicht is om abonnementen af te nemen, is de myenergi zappi. Door lokaal de hoofdaansluiting te meten met stroomsensoren kan worden bepaald hoe sterk het toestel de wagen kan laden. Het laden wordt dus constant en dynamisch geregeld. Daarvoor is bij het protocol voor elektrische voertuigen een speciaal stuursignaal in de laadstekker bedacht.
Een slim laadstation kan op deze manier in het aansluitschema zelfs worden aangemerkt als een nulbelasting zodat deze in het bepalen van de gelijktijdigheidsfactor geen invloed heeft. Dit geeft de mogelijkheid om maximaal sterk te kunnen laden met een relatief kleine aansluitwaarde.
Op zonnestroom rijden is leuker
Veel consumenten die nu de overstap maken naar elektrisch rijden, zijn bewust met hun elektriciteitsrekening bezig. De keuze voor zonnepanelen hebben zij al eerder gemaakt, of ze zijn van plan om die in de toekomst aan te schaffen. En daarbij komt nog een unieke eigenschap van de myenergi zappi om de hoek kijken. Want als eerste laadstation op de markt is dit toestel in staat om de auto te laden met pure zonnestroom. De meetsensoren zien immers op de hoofdaansluiting ook perfect hoeveel het overschot is dat overdag terugvloeit naar het net.
Als je vervolgens met precies die waarde de laadstroom naar de auto aanpast, heb je nul-op-de-teller. Een heerlijk gevoel om zeker als straks het salderen gaat stoppen, helemaal zonder stroom uit het net te kunnen rondrijden. En als er dan nog iemand zegt tijdens een verjaardagsfeestje: “Elektrisch rijden doe je met kolenstroom”, weet je wel een mooi antwoord hierop te geven.
Dit artikel is gesponsord door myenergi Benelux.