"Om de bestaande laadinfrastructuur ten volle te benutten en de overgang naar elektrische mobiliteit te versnellen, zijn eerlijke en transparante businessmodellen nodig," vertelt Jordi Steenman van reev. "Maar op dit moment werken veel aanbieders van laadpalen niet goed samen. Het landschap is te gefragmenteerd en veel aanbieders opereren binnen hun eigen gesloten ecosystemen."
"Dit gebrek aan interoperabiliteit kan leiden tot verwarring en frustratie bij laadpaalgebruikers, die te maken kunnen krijgen met schandalige roamingtarieven. Ook kunnen ondoorzichtige verschillen in tariefopbouw leiden tot aanzienlijke prijsverschillen, afhankelijk van de eMobility-leverancier. Dat heeft niet alleen gevolgen voor de laadpaalgebruikers, maar zet een rem op concurrentie en innovatie."
"Bovendien is er vaak onvoldoende zicht op de utilisatiepercentages van laadplekken. Hierdoor weet een exploitant bijvoorbeeld niet of zijn laadpunten voldoende worden benut en of er ruimte is voor uitbreiding. Een gebrek aan real-time inzicht in de operationele status kan bovendien leiden tot onnodig lange uitval van laadpunten, met gemiste inkomsten als gevolg."
Slim beheer
"Het beheer van een uitgebreid netwerk van oplaadpunten is bepaald geen eenvoudige opgave. Er zijn geavanceerde softwareoplossingen voor nodig die de stroom monitoren en regelen, de belasting van het net in evenwicht houden en onderbrekingen voorkomen. Bovendien moeten deze systemen gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn voor een breed scala aan stakeholders, van exploitanten tot energieleveranciers en bestuurders."
"Slimme laadoplossingen bieden een uitweg om deze uitdagingen te overwinnen. Door gebruik te maken van geavanceerde algoritmes en realtime data kunnen deze systemen laadprogramma’s optimaliseren, energiekosten verlagen, de beschikbaarheid van laadpalen maximaliseren en zelfs de stabiliteit van het lokale elektriciteitsnet helpen balanceren. Maar er zijn vaak significante barrières zoals aanloopkosten en een gebrek aan standaardisatie. Platforms zoals reev helpen deze barrières te overwinnen door slim laadbeheer te vereenvoudigen."
De installateur to the rescue
"Er is een grotere rol weggelegd voor installateurs die nu nog niet altijd worden gepakt," aldus Steenman. "Ook na de installatie is er namelijk veel ruimte voor proactieve ondersteuning. Vergelijk het eens met de installatie van een meterkast. Na de installatie heb je geen weet of deze goed blijft functioneren, tot je een telefoontje krijgt van de huiseigenaar. Zo is het ook als je het laat bij het installeren van laadpunten, tenzij je hier slimme software aanhangt."
"In dat geval kun je namelijk precies zien wanneer defecten optreden en daar proactief op reageren. Je kunt zelfs de utilitisatiepercentages aflezen. Stel dat bij een klant ruim 80% van de capaciteit actief wordt gebruikt – dat is een kans om een uitbreiding van het aantal laadpunten voor te stellen. Dat is een win-win-win: voor de installateur (die meer palen kan plaatsen), de exploitant (die zijn winst ziet stijgen) én de e-bestuurders (die meer laadpalen tot zijn beschikking heeft)."
Eerlijk en transparant
Voor eerlijke en rendabele semi-publieke laadoplossingen zijn een paar zaken volgens Steenman essentieel. "Ten eerste is transparantie van cruciaal belang: prijsstructuren moeten duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn, zonder verborgen kosten of toeslagen. Daarnaast is interoperabiliteit van belang, zodat laadnetwerken onderling verbonden zijn en bestuurders naadloos toegang hebben tot laaddiensten en ervoor kunnen betalen, ongeacht de aanbieder. Tot slot moeten bestuurders de vrijheid hebben om de laadprovider te kiezen die het best bij hun behoeften past, op basis van factoren zoals prijs, locatie en kwaliteit van de dienstverlening."
"Deze flexibiliteit en transparantie is precies waar we bij reev voor staan. We staan voor eerlijke beprijzing, waarbij we geen winst maken op transacties, zodat exploitanten maximale waarde halen uit hun laadinvesteringen. We staan open voor alle hardwareleveranciers, zodat installateurs de beste technische oplossingen kunnen blijven implementeren. En we staan voor gebruiksgemak en inzicht, waardoor zowel exploitanten als installateurs altijd inzicht hebben in de status en het gebruik van hun laadnetwerken."
Dit artikel is gesponsord door reev.