Laat je kansen liggen in semi-publiek elektrisch laden?

Laat je kansen liggen in semi-publiek elektrisch laden?
Jordi Steenman van Reev.

In Nederland staat volgens de RvO inmiddels een omvangrijk netwerk van zo'n 61.000 semi-publieke laadpunten. Maar wist je dat veel eigenaren van deze laadpunten geld mislopen? Dat komt omdat modern laadbeheer complex is. Maar wat als installateurs hen hiermee kunnen helpen? Jordi Steenman van reev vertelt waar deze kansen liggen.

"Om de bestaande laadinfrastructuur ten volle te benutten en de overgang naar elektrische mobiliteit te versnellen, zijn eerlijke en transparante businessmodellen nodig," vertelt Jordi Steenman van reev. "Maar op dit moment werken veel aanbieders van laadpalen niet goed samen. Het landschap is te gefragmenteerd en veel aanbieders opereren binnen hun eigen gesloten ecosystemen."

"Dit gebrek aan interoperabiliteit kan leiden tot verwarring en frustratie bij laadpaalgebruikers, die te maken kunnen krijgen met schandalige roamingtarieven. Ook kunnen ondoorzichtige verschillen in tariefopbouw leiden tot aanzienlijke prijsverschillen, afhankelijk van de eMobility-leverancier. Dat heeft niet alleen gevolgen voor de laadpaalgebruikers, maar zet een rem op concurrentie en innovatie."

"Bovendien is er vaak onvoldoende zicht op de utilisatiepercentages van laadplekken. Hierdoor weet een exploitant bijvoorbeeld niet of zijn laadpunten voldoende worden benut en of er ruimte is voor uitbreiding. Een gebrek aan real-time inzicht in de operationele status kan bovendien leiden tot onnodig lange uitval van laadpunten, met gemiste inkomsten als gevolg."

Slim beheer

"Het beheer van een uitgebreid netwerk van oplaadpunten is bepaald geen eenvoudige opgave. Er zijn geavanceerde softwareoplossingen voor nodig die de stroom monitoren en regelen, de belasting van het net in evenwicht houden en onderbrekingen voorkomen. Bovendien moeten deze systemen gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn voor een breed scala aan stakeholders, van exploitanten tot energieleveranciers en bestuurders."

"Slimme laadoplossingen bieden een uitweg om deze uitdagingen te overwinnen. Door gebruik te maken van geavanceerde algoritmes en realtime data kunnen deze systemen laadprogramma’s optimaliseren, energiekosten verlagen, de beschikbaarheid van laadpalen maximaliseren en zelfs de stabiliteit van het lokale elektriciteitsnet helpen balanceren. Maar er zijn vaak significante barrières zoals aanloopkosten en een gebrek aan standaardisatie. Platforms zoals reev helpen deze barrières te overwinnen door slim laadbeheer te vereenvoudigen."

De installateur to the rescue

"Er is een grotere rol weggelegd voor installateurs die nu nog niet altijd worden gepakt," aldus Steenman. "Ook na de installatie is er namelijk veel ruimte voor proactieve ondersteuning. Vergelijk het eens met de installatie van een meterkast. Na de installatie heb je geen weet of deze goed blijft functioneren, tot je een telefoontje krijgt van de huiseigenaar. Zo is het ook als je het laat bij het installeren van laadpunten, tenzij je hier slimme software aanhangt."

"In dat geval kun je namelijk precies zien wanneer defecten optreden en daar proactief op reageren. Je kunt zelfs de utilitisatiepercentages aflezen. Stel dat bij een klant ruim 80% van de capaciteit actief wordt gebruikt – dat is een kans om een uitbreiding van het aantal laadpunten voor te stellen. Dat is een win-win-win: voor de installateur (die meer palen kan plaatsen), de exploitant (die zijn winst ziet stijgen) én de e-bestuurders (die meer laadpalen tot zijn beschikking heeft)."

Eerlijk en transparant

Voor eerlijke en rendabele semi-publieke laadoplossingen zijn een paar zaken volgens Steenman essentieel. "Ten eerste is transparantie van cruciaal belang: prijsstructuren moeten duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn, zonder verborgen kosten of toeslagen. Daarnaast is interoperabiliteit van belang, zodat laadnetwerken onderling verbonden zijn en bestuurders naadloos toegang hebben tot laaddiensten en ervoor kunnen betalen, ongeacht de aanbieder. Tot slot moeten bestuurders de vrijheid hebben om de laadprovider te kiezen die het best bij hun behoeften past, op basis van factoren zoals prijs, locatie en kwaliteit van de dienstverlening."

"Deze flexibiliteit en transparantie is precies waar we bij reev voor staan. We staan voor eerlijke beprijzing, waarbij we geen winst maken op transacties, zodat exploitanten maximale waarde halen uit hun laadinvesteringen. We staan open voor alle hardwareleveranciers, zodat installateurs de beste technische oplossingen kunnen blijven implementeren. En we staan voor gebruiksgemak en inzicht, waardoor zowel exploitanten als installateurs altijd inzicht hebben in de status en het gebruik van hun laadnetwerken."

Dit artikel is gesponsord door reev.

Een slimmer lichtplan voor de speciale eisen van Onderwijspark Leijburg

Een slimmer lichtplan voor de speciale eisen van Onderwijspark...

Half januari werden de handtekeningen gezet voor het Onderwijscentrum Leijpark in Tilburg. Nu - een dikke tien maanden verder - legt Maas & Hagoort de laatste hand aan het inregelen en het monteren van de verlichting.

Met Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw heb je geen glazen bol nodig

Met Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw heb je geen...

Prijsopdrijvende ontwikkelingen, een bevolkingsgroei die hoger uitpakt, kleiner wordende huishoudens en een flinke bouwachterstand. Hoe ga je daar als aannemer, projectontwikkelaar of woningcorporatie in hemelsnaam op langere termijn op inspelen? En hoe gaat de woningen- en gebouwenvoorraad zich überhaupt ontwikkelen? Met het rapport Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw van databedrijf BouwKennis krijg je antwoord op deze en nog veel meer bouwgerelateerde vragen.

Eaton komt met refurbished noodverlichting

Eaton komt met refurbished noodverlichting

De armaturen binnen noodverlichtingsserie FlexiTech van Eaton zijn sinds kort te refurbishen.

Ferry Brouwer, lichtadviseur bij Technische Unie

Vier lichttrends in de spotlight

De ontwikkelingen op het gebied van verlichting gaan razendsnel. Consumenten en bedrijven stappen massaal over op ledverlichting, waarbij ledarmaturen steeds duurzamer en slimmer worden gemaakt. Ook installatiegemak is een belangrijk aandachtspunt voor leveranciers.

Installatiedozen van ABB in Nationale Milieudatabase

Installatiedozen van ABB in Nationale Milieudatabase

In de Nationale Milieudatabase zijn nu ook producten van ABB opgenomen. Het gaat hierbij vooral om installatiedozen.

MHelios by Midea: dé partner voor slimme energieopslagsystemen

MHelios by Midea: dé partner voor slimme energieopslagsystemen

Ook topspeler op de Nederlandse markt worden: dat is de ambitie van MHelios by Midea, de Nederlandse distributeur voor slimme thuisbatterijen mét AI-gestuurd Energie Management Systeem van wereldmerk Midea. Met optimale service, een team van experts en het aanbieden van hands-on trainingen hoopt eigenaar Marnix Vlug komende periode zoveel mogelijk installateurs aan MHelios by Midea te binden.

Laadpalenmarkt onder druk?

Laadpalenmarkt onder druk?

De consument lijkt minder geïnteresseerd te zijn in de elektrische auto dan werd aangenomen. Wat betekent dit voor de laadpalenmarkt? In gesprek met Ferdinand Hogenes van Uw Duurzame Installateur.

BouwKennis Jaarrapport: een handig kompas voor de dynamische bouwsector

BouwKennis Jaarrapport: een handig kompas voor de dynamische...

Hoe zet je als professional in de bouw of de installatiesector de juiste koers in een markt die telkens nieuwe uitdagingen kent, zoals stijgende grondstofprijzen, de verschuiving naar modulaire en biobased woningbouw en een groeiende aantal eenpersoonshuishoudens? Zonder inzicht in deze trends is het bepalen van een bedrijfsstrategie een hachelijke zaak. Het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2024 biedt de antwoorden en inzichten die jij als producent, handelsonderneming of installateur nodig hebt.