Regelgeving voor laadpunten in parkeergarages

Regelgeving voor laadpunten in parkeergarages

Naar aanleiding van het eerder gepubliceerde artikel over regels voor laadpunten in parkeergarages, kwam er bij onze helpdesk een vraag binnen. Lees hieronder het antwoord van onze expert.

Cybercriminelen plakken stickers met eigen QR-codes over de echte QR-code (Beeld: HLN.be)

Hacken van laadpalen voorkomen

Recentelijk was er veel aandacht voor de zwakke cybersecurity van zonnepaneel-omvormers en de mogelijke consequenties voor uitval van het elektriciteitsnet. Maar hackers vinden laadpalen ook interessant, daar kan namelijk nog veel meer mee.

VvE moet laadoptie voor elektrische auto weer inschakelen

VvE moet laadoptie voor elektrische auto weer inschakelen

De rechter vindt dat een Vereniging van Eigenaren (VvE) snel weer spanning moet zetten op een laadpunt voor een auto. De eigenaar van de auto had twee parkeerplaatsen bij zijn nieuwbouwappartement gekocht, waarvan eentje met een wandcontactdoos. De VvE heeft die echter afgesloten, omdat ze niet zou voldoen aan de nieuwe eisen voor laadpunten in parkeergarages. Maar die gelden alleen voor nieuwe gevallen, constateert de rechter in kort geding.

Regels voor laadpunten in parkeergarages verplichten mode 3 en 4 met stopknop

Regels voor laadpunten in parkeergarages verplichten mode 3 en 4 met...

Voor laadpunten in parkeergarages zijn sinds 1 januari 2024 regels gesteld.

'Zwaar transport zonder uitstoot steeds gewoner'

'Zwaar transport zonder uitstoot steeds gewoner'

Het gaat goed met de energietransitie, merken Fedde van der Woude en Wendy van de Geijn van beursorganisatie 54events, In dit artikel vertellen ze meer over de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit.

Laadpalen en de wet- en regelgeving

Laadpalen en de wet- en regelgeving

Met welke eisen en wet- en regelgeving krijg je te maken als je voorzieningen voor laadpunten wilt installeren?

Veiligheidsrisico's laadinfrastructuur beperken

Veiligheidsrisico's laadinfrastructuur beperken

Welke maatregelen kun je zoal treffen om veiligheidsrisico's bij laadinfrastructuur te beperken?

Snellaadplein voor locaties met beperkte netaansluiting

Snellaadplein voor locaties met beperkte netaansluiting

Op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem ontwikkelen Hedgehog Applications en Green Caravan een duurzaam laadplein. Maarten Klein Geltink, CEO van Hedgehog Applications, geeft toelichting.

ISSO-kleintje over elektrische laadinfrastructuur herzien

ISSO-kleintje over elektrische laadinfrastructuur herzien

ISSO vernieuwde het Kleintje Elektrische Laadinfrastructuur. De herziene uitgave focust zich op laadpalen en laadpleinen bij woningen en gebouwen en zou veel praktischer zijn dan de vorige editie.

Stedin wil zwaarder inzetten op groen gas en warmtenetten 

Stedin wil zwaarder inzetten op groen gas en warmtenetten

Stedin wil gebruikers van het elektriciteitsnetwerk inzicht geven over de drukte op het elektriciteitsnet. En vraagt zich hardop af of we niet meer naar groen gas moeten kijken in plaats van elektrificering.  

De KIA EV9 is uitgerust met hard- en software voor bi-directioneel laden, waarbij van wissel- naar gelijkstroom wordt omgeschakeld.

Autobatterijen als oplossing voor netcongestie

Energie uit accu's in elektrische auto's terugleveren aan het net of gebruiken in woningen, oftewel vehicle-to-grid (V2G), kan helpen om netcongestie tegen te gaan en zo de energietransitie versnellen. Dat stelt onderzoeker Auke Hoekstra.

Laders en omvormers kunnen storende supraharmonischen genereren

Laders en omvormers kunnen storende supraharmonischen genereren

Uitval van apparatuur, hoorbaar geluid en problemen met aardlekschakelaars zijn enkele problemen die kunnen worden veroorzaakt door zogeheten supraharmonischen. Met name laders en omvormers van elektrische voertuigen kunnen deze vervormingen van stroom en spanning veroorzaken. Tim Slangen promoveerde op supraharmonischen.