Elektrische bedrijfswagens: stap op tijd over

Elektrische bedrijfswagens: stap op tijd over

Als ondernemer in de installatietechniek wordt een duurzame transportoplossing steeds belangrijker. Zeker met de strengere milieu-eisen die volgend jaar van kracht worden. Dat maakt het van groot belang om vaart te zetten achter het vergroenen van de bedrijfswagens, stelt Ralf van Meer van het nieuwe bedrijfswagenmerk Maxus, onderdeel van de Van Mossel Automotive Group.

Op 1 januari 2025 is het zover. Dan verandert de wet- en regelgeving voor bedrijfswagens. Zo verdwijnt de BPM-vrijstelling op bestelwagens met een verbrandingsmotor en in de meeste binnensteden van ons land worden zero-emissiezones ingesteld. Dit betekent dat je hier als ondernemer nu al op moet voorsorteren.

Het nieuwe bedrijfswagenmerk Maxus, onder de vleugels van de Van Mossel Automotive Group als importeur, haakt hier handig op in. “Maxus zet zich in voor het creëren van schonere en duurzamere transportoplossingen voor de lichte bedrijfsvoertuigenindustrie”, legt directeur Ralf van Meer uit. “Als pionier op het gebied van duurzame mobiliteit, bieden we een compleet assortiment volledig elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagens; stuk voor stuk zero-emissievoertuigen die voldoen aan de strengste milieueisen.”

Dit helpt ondernemers niet alleen om te voldoen aan de veranderende wet- en regelgeving en de kritischere eisen van opdrachtgevers, stelt Van Meer, maar ook om te profiteren van lagere operationele kosten en een groenere bedrijfsvoering. “We denken als mobiliteitspartner graag mee met ondernemers, of het nu gaat om het laatste nieuws over de wetgeving rond elektrisch rijden, de fiscale voordelen, toekomstbestendige laadoplossingen, of het vernieuwen van een bedrijfswagen of het hele wagenpark.”

Vier elektrische bedrijfswagens

“Maxus biedt maar liefst vier krachtige 100% elektrische bedrijfswagens: de eDeliver3 voor efficiëntie, de eDeliver7 voor veelzijdigheid, de eDeliver9 voor ruimte en de T90 EV pick-up als allround oplossing”, vertelt Van Meer enthousiast. “Van de eDeliver3 en de eDeliver9 zijn zelfs chassis- en cabineconfiguraties beschikbaar voor aanpassing naar de specialistische wens van de klant.”

De nieuwe Maxus eDeliver7 noemt hij een moderne krachtpatser. “Het is een elektrische bedrijfswagen van de nieuwste generatie, die duurzaamheid en gebruiksvriendelijkheid optimaal combineert; specifiek ontworpen voor ondernemers die geen uitdaging uit de weg gaan.”

De vooruitstrevende ondernemer

De eDeliver7 is volgens Van Meer meer dan een standaardbestelwagen en straalt stoere innovatie uit. “Als volledig elektrisch voertuig is het perfect afgestemd op de toekomstige milieunormen. Het design belichaamt niet alleen innovatie, maar maakt het ondernemers ook mogelijk om zich maatschappelijk verantwoord te onderscheiden. Deze bedrijfswagen gaat verder dan alleen functionaliteit en biedt een visuele identiteit die past bij de vooruitstrevende ondernemer.”

Als volledig elektrisch voertuig is het perfect afgestemd op de toekomstige milieunormen.”
— Ralf van Meer

Ook de andere modellen hebben volgens Van Meer optimaal gebruiksgemak en zijn rijk uitgerust. “Zo beschikken alle modellen over een royaal touchscreen met uitgebreide smartphone-connectiviteit zoals Android Auto en Apple CarPlay, achteruitrijcamera of 360° camera, een multifunctioneel stuurwiel en tal van luxe voorzieningen zoals (Adaptieve) Cruise Control en verstelbare stoelen. De vier modellen bieden een mooie combinatie van technologie, comfort en functionaliteit voor een productieve werkdag.”

Veiligheid voorop  

“Maxus neemt veiligheid serieus en biedt  een uitgebreid scala aan geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP) voor optimale balans en controle tijdens uitwijken en bochten met een zware bedrijfswagen, rijstrookassistentie om het voertuig binnen de rijstrook te houden en Front Collision Warning voor een vroegtijdige detectie van potentieel gevaar.” Zo positioneert het nieuwe merk zich volgens Van Meer niet alleen als geschikte oplossing voor uiteenlopende bedrijfsbehoeften maar ook als een voortrekker op het gebied van veiligheidstechnologieën binnen het elektrische bedrijfswagenlandschap.

Transitie naar duurzame mobiliteit

“Maxus biedt een landelijk dekkend netwerk van dealers en servicepunten in Nederland, daardoor is er altijd een vestiging in de buurt”, legt Van Meer uit. “Met een eigen leasetak en partner op het gebied van laadoplossingen bieden we ondernemers een volledige ontzorging voor de transitie naar duurzame mobiliteit.“

Dit artikel is gesponsord door Maxus, onderdeel van de Van Mossel Automotive Group.

Regelgeving batterijopslag: een overzicht

Regelgeving batterijopslag: een overzicht

Welke regels en richtlijnen zijn er op het gebied van batterijopslag? Onze meest relevante artikelen over dit onderwerp op een rij.

Groene elektriciteit gaat steeds vaker verloren

Groene elektriciteit gaat steeds vaker verloren

De productie van groene elektriciteit groeide afgelopen jaar met 11 procent. Een mooi resultaat, maar tegelijkertijd had de groei rond de 13 procent kunnen uitkomen. Windparken en pv-installaties worden steeds vaker uitgeschakeld door een overaanbod. Dat blijkt uit de cijfers van Energieopwek.nl.

Foto: Messe Dortmund / Wolfgang Helm

Trends en innovaties op Elektrotechnik 2025

Van 12 tot en met 14 februari is in Messe Dortmund de 44e editie van de beurs Elektrotechnik. Tot de kernthema's behoren dit jaar: digitaal bouwen, smart homes, Industrie 4.0, hernieuwbare energie en de bouw van groepenkasten.

EVBox Parijs over staken laadpaal-activiteiten

EVBox Parijs over staken laadpaal-activiteiten

Engie meldde afgelopen oktober te stoppen met dochteronderneming EVBox.  In dit artikel reageert EVBox Parijs op twee door de redactie gestelde vragen.

Beeld: Roman Zaiets/Shutterstock.com.

NEN 4010:2024: wat zijn de belangrijkste wijzigingen?

In navolging van de onlangs verschenen gecorrigeerde NEN 1010:2020 is er nu ook een nieuwe versie van de NEN 4010 beschikbaar.

Nieuw ontwerp meterkastnorm

Nieuw ontwerp meterkastnorm

De norm NEN 2768 'Meterruimten en bijbehorende bouwkundige voorzieningen in gebouwen' is herzien. Belanghebbenden kunnen tot en met 1 maart 2025 reageren op het nieuwe ontwerp.

Jordi Steenman van Reev.

Laat je kansen liggen in semi-publiek elektrisch laden?

In Nederland staat volgens de RvO inmiddels een omvangrijk netwerk van zo'n 61.000 semi-publieke laadpunten. Maar wist je dat veel eigenaren van deze laadpunten geld mislopen? Dat komt omdat modern laadbeheer complex is. Maar wat als installateurs hen hiermee kunnen helpen? Jordi Steenman van reev vertelt waar deze kansen liggen.

Beeld: Tanasan Sungkaew/Shutterstock.com.

Nieuwe NPR 5310: wat zijn de belangrijkste wijzigingen?

Vorig jaar verscheen een nieuwe publicatie van de NPR 5310. Wat is er gewijzigd ten opzichte van de vorige editie uit 2017?