Elektrische auto's: wat zijn aandachtspunten?

Elektrische auto's: wat zijn aandachtspunten?

De markt voor elektrische voertuigen (EV) groeit snel. Verwacht wordt dat in 2030 zo'n 1,9 miljoen elektrische personenauto's in gebruik zijn. In dit artikel komt een aantal belangrijke aspecten van de elektrische auto aan bod.

Het gebruik van elektrische vervoer neemt toe. Zo vervangt de volledig elektrische auto in gestaag tempo de conventionele auto. In dit overzichtsartikel bespreken we de markt voor elektrisch vervoer en zetten we een aantal aspecten van de elektrische auto op een rijtje. Dit artikel wordt geregelmatig uitgebreid en geüpdatet.

In dit overzichtsartikel over de elektrische auto: 

Elektrische auto: de techniek
- De elektrische auto
- Accu’s elektrische auto beter en schoner dan gedacht

Elektrische auto: toekomstverwachtingen
- Stekkerauto vliegt de plofmotor binnen zeven jaar voorbij

Elektrische auto als energievoorziening
- Elektrische auto als back-up in het elektriciteitsnet
- Elektrische auto in plaats van dieselaggregaat

Elektrische auto’s opladen
- Het opladen van de elektrische auto

Elektrische auto’s en brandgevaar
- Grote risico’s door brandgevaar elektrische auto’s in parkeergarages.

De opkomst van de elektrische auto

De volledig elektrische auto vervangt in gestaag tempo de conventionele auto. Inmiddels zijn in Nederland al ruim 112.000 volledig elektrische auto’s geregistreerd en voor 2020 wordt het verkocht aantal op 45.000 geschat, 11 procent van het geheel.  Er is geen weg meer terug. De elektrische auto met zijn zuinige en robuuste elektromotor presteert energetisch beter dan de fossiele brandstofmotor.

Terug naar boven

Accu's elektrische auto beter en schoner dan gedacht

Onderzoek aan de TU Eindhoven wijst uit dat de elektrische auto langer meegaat dan tot nu toe werd gedacht. Hoewel vaak wordt gerekend met de verwachting dat een elektrische auto na 150.000 km afgeschreven is, blijkt dat getal uit het nieuwe onderzoek veel te voorzichtig te zijn. Een accu zou minimaal 250.000 km mee kunnen gaan. Ook stoot de elektrische auto minder CO2 uit dan tot nu toe werd aangenomen. Het wordt alleen maar beter.

Terug naar boven

Toekomstverwachting: ‘Stekkerauto vliegt plofmotor voorbij’

Vanaf 2021 kunnen particulieren vanaf met een aanschafsubsidie van 6.000 euro een stekkerauto kopen. Het kabinet wil daarmee voor elkaar krijgen dat in 2030 alleen nog maar emissieloze auto’s worden verkocht. Volgens deskundigen vliegt binnen zeven jaar de stekkeratuo de plofmotor voorbij.

Terug naar boven

Elektrische auto als back-up in elektriciteitsnet

De opslagcapaciteit in elektrische auto’s wordt maar gedeeltelijk gebruikt om te rijden en kan daarom ingezet worden als flexibele opslagcapaciteit in het elektriciteitsnet. Zo kunnen elektrische auto’s een essentiële bijdrage leveren aan de benodigde opslagcapaciteit voor duurzame elektriciteit. In Utrecht wordt hier volop mee geëxperimenteerd.

Terug naar boven

Elektrische auto in plaats van diesselaggregaat

Het Bredase project AirQon wil vervuilende dieselaggregaten vervangen door elektrische auto’s. Die hebben immers net zoveel capaciteit in de accu als bijvoorbeeld een foodtruck gebruikt tijdens een festival. Alleen bleek de specifieke hardware voor het aansluiten van een elektrische auto op een externe elektriciteitsvoorziening nog niet te bestaan. Daarom liet AirQon deze zelf ontwikkelen. Als de techniek werkt en gecertificeerd is, kan deze op alle plekken waar aggregaten worden ingezet toegevoegde waarde bieden.

Terug naar boven

Elektrische auto’s opladen

De snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen vereist een overeenkomstige infrastructuur voor het opladen van de accu’s. Dit opladen moet natuurlijk gemakkelijk thuis, onderweg of bij bedrijven kunnen plaatsvinden. Hoe laad je een elektrische auto op?

Terug naar boven

Elektrische auto’s en brandgevaar

Elektrische auto’s kunnen in brand vliegen, spontaan of tijdens het laden. Dat kan gepaard gaan met explosies. Onduidelijk is of elektrische auto’s vaker in brand vliegen dat auto’s op fossiele brandstoffen. Wel ligt het voor de hand dat het spontaan ontbranden van een geparkeerd voertuig op benzine of diesel nagenoeg niet voorkomt, in tegenstelling tot elektrische voertuigen. Ook ‘ondergrondse’ laadplekken kunnen risico’s met zich meebrengen.

Terug naar boven

Marjolein Eilander

Marjolein Eilander

Hoofdredacteur Installatie Journaal

Marjolein Eilander volgt sinds jaar en dag de ontwikkelingen in de elektrotechnische installatiebranche. Ze vindt het fijn partijen dichter bij elkaar te brengen en gelooft in een no-nonsense aanpak.

Praktijkboeken

  • Boost je kennis met onze praktijkboeken
  • NEN 1010 + NEN 3140
  • Inspectie van elektrische installaties
  • PV-installaties
  • Handleiding Power Quality
  • De elektrische woonhuisinstallatie
  • Panelenbouw is een vak apart
  • Alles over aarding
'Bij elektrisch materieel vaak meer specialistische kennis nodig'

'Bij elektrisch materieel vaak meer specialistische kennis nodig'

Hoe betrouwbaar en veilig is de aansluiting om bouwmaterieel tijdens het project op te laden? Dat is een belangrijke vraag om te beantwoorden als je voor een emissieloos bouwproject wilt gaan.

Elektrische ketel als hoofdverwarming: verboden, maar nog steeds verkocht

Elektrische ketel als hoofdverwarming: verboden, maar nog steeds...

Een elektrische cv-installatie voor (hoofd-)verwarming van een woning is in Nederland sinds 2021 verboden. Elektrische cv-ketels overschrijden de maximale energieprestatie-waarde en voldoen niet aan de Nederlandse implementatie van de Europese richtlijn Energieprestatie Gebouwen (EPBD). Toch worden deze toestellen nog steeds verkocht als een aantrekkelijke manier om van het gas af te gaan. Hoe kan dat?

'Andere aanpak nodig bij emissieloos bouwen'

'Andere aanpak nodig bij emissieloos bouwen'

De elektrificatie van de bouwplaats brengt een paar belangrijke aandachtspunten met zich mee. In gesprek met Henri Overbeek, community-manager bij Connectr en consultant bij adviesbureau Green Fellows.

'Zwaar transport zonder uitstoot steeds gewoner'

'Zwaar transport zonder uitstoot steeds gewoner'

Het gaat goed met de energietransitie, merken Fedde van der Woude en Wendy van de Geijn van beursorganisatie 54events, In dit artikel vertellen ze meer over de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit.

'We gaan nooit meer van netcongestie afkomen'

'We gaan nooit meer van netcongestie afkomen'

Energiehubs zouden een goede oplossing kunnen zijn voor netcongestie, maar komen nog niet van de grond, zegt Brendan de Graaf van Lyv Energy Management Solutions. Dit doordat bedrijven de noodzaak nog niet zien en niet kunnen voldoen aan de voorwaarden voor een succesvolle energiehub.

Emissieloos bouwen en de beschikbaarheid van elektriciteit

Emissieloos bouwen en de beschikbaarheid van elektriciteit

Is er voldoende energie/elektriciteit beschikbaar om het bouwproject CO2-neutraal te realiseren? Dat is een belangrijke vraag om te beantwoorden als je voor een emissieloos bouwproject wilt gaan.

Extern aansturen van warmtepomp of laadpaal: het Duitse voorbeeld

Extern aansturen van warmtepomp of laadpaal: het Duitse voorbeeld

In Duitsland is sinds begin dit jaar een wet in werking getreden die het voor netbeheerders mogelijk maakt om de aansluiting van woning tijdelijk terug te knijpen tot 4,2 kW als vanwege te hoge vraag naar elektriciteit lokaal netcongestie dreigt. Hoe zit dit in elkaar?

Alles wat je moet weten over de meterkast

Alles wat je moet weten over de meterkast

Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van schakel- en verdeelsystemen en de meterruimte? We zetten onze belangrijkste artikelen over dit onderwerp voor u op een rij.