Het gebruik van elektrische vervoer neemt toe. Zo vervangt de volledig elektrische auto in gestaag tempo de conventionele auto. In dit overzichtsartikel bespreken we de markt voor elektrisch vervoer en zetten we een aantal aspecten van de elektrische auto op een rijtje. Dit artikel wordt geregelmatig uitgebreid en geüpdatet.
In dit overzichtsartikel over de elektrische auto:
Elektrische auto: de techniek
- De elektrische auto
- Accu’s elektrische auto beter en schoner dan gedacht
Elektrische auto: toekomstverwachtingen
- Stekkerauto vliegt de plofmotor binnen zeven jaar voorbij
Elektrische auto als energievoorziening
- Elektrische auto als back-up in het elektriciteitsnet
- Elektrische auto in plaats van dieselaggregaat
Elektrische auto’s opladen
- Het opladen van de elektrische auto
Elektrische auto’s en brandgevaar
- Grote risico’s door brandgevaar elektrische auto’s in parkeergarages.
De opkomst van de elektrische auto
De volledig elektrische auto vervangt in gestaag tempo de conventionele auto. Inmiddels zijn in Nederland al ruim 112.000 volledig elektrische auto’s geregistreerd en voor 2020 wordt het verkocht aantal op 45.000 geschat, 11 procent van het geheel. Er is geen weg meer terug. De elektrische auto met zijn zuinige en robuuste elektromotor presteert energetisch beter dan de fossiele brandstofmotor.
Accu's elektrische auto beter en schoner dan gedacht
Onderzoek aan de TU Eindhoven wijst uit dat de elektrische auto langer meegaat dan tot nu toe werd gedacht. Hoewel vaak wordt gerekend met de verwachting dat een elektrische auto na 150.000 km afgeschreven is, blijkt dat getal uit het nieuwe onderzoek veel te voorzichtig te zijn. Een accu zou minimaal 250.000 km mee kunnen gaan. Ook stoot de elektrische auto minder CO2 uit dan tot nu toe werd aangenomen. Het wordt alleen maar beter.
Toekomstverwachting: ‘Stekkerauto vliegt plofmotor voorbij’
Vanaf 2021 kunnen particulieren vanaf met een aanschafsubsidie van 6.000 euro een stekkerauto kopen. Het kabinet wil daarmee voor elkaar krijgen dat in 2030 alleen nog maar emissieloze auto’s worden verkocht. Volgens deskundigen vliegt binnen zeven jaar de stekkeratuo de plofmotor voorbij.
Elektrische auto als back-up in elektriciteitsnet
De opslagcapaciteit in elektrische auto’s wordt maar gedeeltelijk gebruikt om te rijden en kan daarom ingezet worden als flexibele opslagcapaciteit in het elektriciteitsnet. Zo kunnen elektrische auto’s een essentiële bijdrage leveren aan de benodigde opslagcapaciteit voor duurzame elektriciteit. In Utrecht wordt hier volop mee geëxperimenteerd.
Elektrische auto in plaats van diesselaggregaat
Het Bredase project AirQon wil vervuilende dieselaggregaten vervangen door elektrische auto’s. Die hebben immers net zoveel capaciteit in de accu als bijvoorbeeld een foodtruck gebruikt tijdens een festival. Alleen bleek de specifieke hardware voor het aansluiten van een elektrische auto op een externe elektriciteitsvoorziening nog niet te bestaan. Daarom liet AirQon deze zelf ontwikkelen. Als de techniek werkt en gecertificeerd is, kan deze op alle plekken waar aggregaten worden ingezet toegevoegde waarde bieden.
Elektrische auto’s opladen
De snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen vereist een overeenkomstige infrastructuur voor het opladen van de accu’s. Dit opladen moet natuurlijk gemakkelijk thuis, onderweg of bij bedrijven kunnen plaatsvinden. Hoe laad je een elektrische auto op?
Elektrische auto’s en brandgevaar
Elektrische auto’s kunnen in brand vliegen, spontaan of tijdens het laden. Dat kan gepaard gaan met explosies. Onduidelijk is of elektrische auto’s vaker in brand vliegen dat auto’s op fossiele brandstoffen. Wel ligt het voor de hand dat het spontaan ontbranden van een geparkeerd voertuig op benzine of diesel nagenoeg niet voorkomt, in tegenstelling tot elektrische voertuigen. Ook ‘ondergrondse’ laadplekken kunnen risico’s met zich meebrengen.